Een veelvoorkomend probleem op de werkvloer: een onoverzichtelijke en rommelige werkplek. Uren gaan verloren aan het zoeken en vinden van de juiste middelen, wat irritaties en frustraties kan veroorzaken en daarnaast niet wenselijk is voor de productiviteit binnen uw bedrijf. Gelukkig is daar de 5S methode, dé manier waarop overzicht, rust en focus kan worden gecreëerd binnen vele organisaties. Op naar een georganiseerde werkplek met 5S!
Wat houdt de 5S methode in?
De 5S methode is een model om bewustzijn te creëren onder medewerkers op de werkvloer, gericht op het ordelijk en georganiseerd maken én houden van de werkplek. Oorspronkelijk is 5S ontstaan in de productieomgeving. Het is daarnaast een tool die veel wordt gebruikt binnen Lean Six Sigma (een methode voor proces- en kwaliteitsverbetering). Door deze methode toe te passen binnen uw bedrijf, gaat u tijdsverspilling tegen en wordt de productiviteit verhoogd.
Wat zijn de vijf onderdelen van de 5S methode?
5S staat voor een vijftal stappen die u kunnen helpen bij het beter organiseren van uw eigen werkplek en die van uw werknemers en/of collega’s. De originele benamingen van de stappen komen uit het Japans en zijn vrij vertaald naar het Nederlands.
1. Scheiden en opruimen (seiri)
Allereerst is het belangrijk dat u onderscheid maakt in zaken die belangrijk zijn en welke overbodig. Behoudt het geen wat nodig is en ruim onnodige zaken op. Gooi overbodige papieren weg in een speciale kliko met papiergleuf en zet grote voorraden weg op een speciale plek in uw magazijn, zodat deze niet onnodig onrust veroorzaken op uw werkplek
2. Sorteren en ordenen (seiton)
Ruim zaken zoveel mogelijk op op een (vaste) plek waar u ze snel terug kunt vinden. Gebruik voor uw bezems en borstels bijvoorbeeld een speciaal ophangsysteem, of een schaduwbord. Maak gebruik van labels in uw magazijn of opbergruimte, zodat u direct weet op welke plek u de juiste benodigdheden moet zoeken.
3. Schoonmaken en inspecteren (seiso)
Zorg ervoor dat u uw spullen schoonmaakt en ook schoon houdt. Een schone en hygiënische werkplek creëert rust en maakt werken een heel stuk leuker. Maak gebruik van de juiste reinigingsproducten en schoonmaakartikelen, zorg ervoor dat uw organisatie voldoet aan de richtlijnen van de HACCP checklist en verhoog hiermee – naast een schone en georganiseerde werkplek – de voedselveiligheid.
4. Systematiseren en standaardiseren (seiketsu)
Herhaal deze stappen continu en voer taken continu op dezelfde manier uit. Maak deze stappen als een standaard binnen uw organisatie. Stel gezamenlijk een schoonmaakplan op waarin deze afspraken vast worden gelegd, zodat iedereen binnen het bedrijf weet waar hij of zij op moet letten. Staat er geen plan voor gebruiken binnen uw branche tussen? Neem voor adviezen dan gerust contact met ons op.
5. Standhouden (shitsuke)
Let erop dat u deze methode in stand houdt en niet terugvalt in uw oude patronen. Behoud en continuïteit zijn essentieel om resultaat te kunnen boeken en de productiviteit te verhogen.
(6. Veiligheid (safety))
In de praktijk wordt hiernaast nog een 6e S toegevoegd: safety. Het is – naast het geordend maken en houden – ook belangrijk dat de werkplek veilig is en dat ongelukken worden voorkomen.
Download gratis de 5S whitepaper! En zie waarom u 5S zou moeten implementeren
Deze methodiek geeft een logisch stappenplan om een functionele, schone en verzorgde werkplek te krijgen en te houden. Wat ons betreft is het doel van 5S een georganiseerde werkplek waarin alles de plaats heeft die past bij de betekenis ervan voor het werk dat gedaan wordt.
Een goede implementatie van 5S heeft de volgende voordelen:
✔ Minder zoeken (minder tijdsverlies)
✔ Minder fouten en afkeur
✔ Meer ruimte